Klimatsmart utveckling i Trosa? Climate-smart development in Trosa?

Annas Art - FärgaregårdsAnna

english text below the swedish


Trafikverket har i en rapport (TRV 2016/18483 publnr 2016:043) om hur vi kan utveckla klimatsmart kommit fram till följande:

För att åtstadkomma en minskning av biltrafiken krävs bland annat att:

1. Tillkommande bebyggelse koncentreras till dagens tätortsytor så att ytterligare utbredning undviks
2. Lokalisering sker centralt eller nära lokalt centrum i tätorterna med god kollektivtrafikförsörjning
3. Investeringar i infrastruktur inriktas på en framtid med minskande biltrafik och lastbilstrafik, kraftigt ökad kollektivtrafik samt transporter på järnväg och sjöfart
4. Generell sänkning av hastighetsgränser sker med 10 km/h från dagens hastighetsgränser på 70 km/h och uppåt


I Trosa kommun har politikerna bestämt en “utveckling” som innebär raka motsatsen till klimatsmart framtidsplanering. Projekt förbifart Trosa/infart Västra och exploateringen av skyddsvärd natur på Tureholmshalvön kommer att innebära att:

1. Tillkommande bebyggelse sker långt utanför tätort och därför kommer att öka utbredningen väsentligt
2. Lokaliseringen sker långt ifrån kollektivtrafikförsörjningen.
3…

Ver o post original 638 mais palavras

Anúncios

Deixe um comentário

Preencha os seus dados abaixo ou clique em um ícone para log in:

Logotipo do WordPress.com

Você está comentando utilizando sua conta WordPress.com. Sair / Alterar )

Imagem do Twitter

Você está comentando utilizando sua conta Twitter. Sair / Alterar )

Foto do Facebook

Você está comentando utilizando sua conta Facebook. Sair / Alterar )

Foto do Google+

Você está comentando utilizando sua conta Google+. Sair / Alterar )

Conectando a %s